Station Rotterdam Alexander in de oude staat. (foto: Averesch)
In opdracht van NS Stations begon Averesch in 2018 aan de herontwikkeling van NS-station Rotterdam Alexander. Dit belangrijke knooppunt wordt verbouwd met ‘de winkel open’, zodat reizigers iedere dag ongehinderd van A naar B kunnen blijven komen. Hoewel dit voor een paar flinke logistieke uitdagingen zorgt, blijven wij ons met het hele team inzetten voor een vlekkeloze doorgang.
Inmiddels is het grondwerk bijna afgerond. De fundering ligt klaar voor nieuwe winkelruimtes en nieuwe liftputten zijn gestort.
In de lift
In het weekend van 4 op 5 mei 2019 hijsen we de eerste nieuwe liftschacht op zijn plaats. De oude konden we veilig slopen door het station aan een kant af te sluiten. Door de liftschachten in grote stukken te zagen en voorzichtig naar beneden te hijsen, beperkten we de overlast van stof en herrie zo veel mogelijk.
De oude liftschacht wordt in stukken gezaagd en voorzichtig omlaag gehesen. (foto: Averesch)
Tijdelijke trappen, routes en lift
Omdat reizigers toch bij de treinen moeten kunnen komen, plaatsten we een tijdelijke trap en lift op enkele tientallen meters van de normale opgang, aan de zuidelijke buitenkant van het station. Datzelfde doen we over enkele weken ook aan de noordkant. Het station is dan volledig gesloten.
Op deze manier kunnen mensen het toch spoor blijven gebruiken en heeft Averesch de ruimte om het werk veilig voort te zetten.
Tunnel van containers
Omdat we ook boven de hoofden van de reizigers moeten werken, maakten we eind maart 2019 een doorgang voor voetgangers en fietsers naast het station. Dankzij deze tunnel van containers kunnen wij delen van het oude station slopen zonder dat zij gevaar lopen. Deze nieuwe route is duidelijk aangegeven met borden. En zelfs de bestrating is aangepast, zodat men zo weinig mogelijk gehinderd wordt.
De tijdelijke, veilige doorgang is duidelijk aangegeven. (foto: Averesch)
Metro-ingang
Een kant van het Metrostation (RET) heeft een tijdelijke ingang gekregen, compleet met incheckpalen en verdere voorzieningen. over een paar weken is de andere kant aan de beurt.
Natuurlijk kunnen we minimale overlast niet altijd voorkomen. Toch vertrouwen we erop dat we voldoende ruimte kunnen creëren voor de nieuwbouw en tegelijk de reizigers zo weinig mogelijk hinderen.