De verbouwing van NS-Station Rotterdam Alexander is een ingrijpend meerjarenproject, waar Averesch nauw bij betrokken is. Naast de constructieve uitdagingen van het centraal gelegen trein- en metrostation heeft Averesch te maken met de belangen van bijvoorbeeld aangrenzende winkeliers, de enorme stroom reizigers die elke dag passeren en toevallige passanten. Veiligheid staat hierbij voorop. Ter informatie over de voortgang en bij grote veranderingen plaatst Averesch hier updates. In deze update: week 29 t/m 39.
In week 29 begonnen we met boorpalen voor RET West (Prins Alexanderlaan). Door vier palen per dag te schroeven, rondden we dit binnen een week af. Aan de voorkant van het oude station haalden we de oude trap en hellingbaan verder weg. Een flinke klus, want het beton was goed gewapend met staal.
In week 30 groeven we de fundering uit aan de kant van de Prins Alexanderlaan. Zo maakten de weg vrij voor het nieuwe station voor de RET. In deze week legden we ook de funderingsbalken van de RET West (aan de kant van de Prins Alexanderlaan).
De liftput voor de toekomstige derde lift aan de kant van de Prins Alexanderlaan hebben we uitgegraven en de fundering gestort. Deze lift vormt straks een doorgang met de passerelle, zodat men bovenlangs vanaf perron 1 de Metro-opgang aan de Prins Alexanderlaan kan bereiken.
In de nacht van dinsdag 30 op woensdag 31 juli en woensdag 31 juli op donderdag 1 augustus plaatsten we het staal het dichtst bij de perronrand en bovenleiding van het spoor (perron 1). Dit moet ’s nachts, omdat er tijdens deze handeling vanwege de veiligheid geen treinen mogen passeren. In deze week werkten wij ook verder met het laatste staal aan de Zuidzijde (Prins Alexanderplein) van de bovenbouw.
Inmiddels hebben we al veel staal geplaatst. De contouren van het nieuwe station worden langzaam zichtbaar. Aan de kant van het Alexandrium zitten de dakplaten er op.
Planning voor de komende weken
Het staal aan de kant van het busstation leggen we in week 40. (groene gedeelte op onderstaande afbeelding). Hiervoor zijn twee grote kranen nodig. Reizigers en fietsende passanten worden via een aangepaste looproute omgeleid.
In week 41 volgt het staal aan de Prins Alexanderlaan (het donkerblauwe gedeelte).
Tijdens week 42 is de RET buiten dienst, omdat we dan kanaalplaatvloeren over het metrospoor leggen. (Het blauwe vlak) Tegelijk plaatsen we de passerelle (roze gedeelte op afbeelding). Hier is ook weer een grote kraan nodig. Voor de veiligheid sluiten we het voetpad af. Verkeersregelaars leiden de reizigers eromheen.