NS-station Rotterdam Rotterdam Alexander maakt kans op de prestigieuze Rotterdam Architectuur Prijs. Niet alleen vanwege de moderne uitstraling, maar ook de manier waarop het gebouw dagelijks voorziet in de behoeften van zoveel mensen en hoe het tot stand is gekomen. Het doel was onder meer de reisbeleving te verbeteren en comfort te vergroten. Dat is te lezen op de website van de RAP.
Het was een flinke puzzel, maar het resultaat mag er zijn. Voor zo’n 37.000 dagelijkse reizigers is Station Rotterdam Alexander een onmisbaar OV-knooppunt, waar treinen, metro’s en bussen onder een dak samenkomen. Op één centrale plek, de stationshal, komen alle reizigers samen. Midden tussen vele kiosks en andere winkels wordt reisinformatie aangeboden. Daarmee vormt het gebouw een bruisend reizigerscentrum, dat dagelijks vele duizenden mensen onderdak biedt.
Transparante wanden en liften geven de reizigers een gevoel van veiligheid en openheid. Niet alleen borden en andere wegwijzers leiden de reiziger rond, maar ook het oranje/bronskleurige plafond. Het gebouw zorgt dat iedereen zo snel mogelijk kan in-, uit- en overstappen.
Averesch had de eer dit plan te mogen verwezenlijken, al was het niet altijd makkelijk. Het werk moest sterk gefaseerd uitgevoerd worden en de reiziger mocht zo min mogelijk hinder ondervinden. Extra trots zijn we dus dat dit gelukt is.
Halverwege 2020 werd het nieuwe Station Rotterdam Alexander in gebruik genomen. Het project was een samenwerking tussen RET, ProRail, Gemeente Rotterdam, NS Reizigers en NS Stations.