NS-station Rotterdam Alexander is onder dak. Ook de volledige staalconstructie is klaar. Afgelopen januari 2020 legden we de laatste dakplaten op het overige stuk station. De dakdekker is inmiddels bezig om het allemaal waterdicht te maken. Daarna wordt Station Rotterdam Alexander groen!
Het station zonder en met dak.
Omdat de hijskraan ‘gestempeld’ moet staan, was tijdens het hijsen van de dakplaten het fietspad afgesloten. Op de foto is te zien hoe de verkeersregelaars de voorbijgangers omleiden.
Aan de voor- en achterkant van het station zijn we bezig om de gevels en het glas te plaatsen. Zo krijgt alles al duidelijk vorm.
Binnen het station is ruimte voor verschillende winkels. Ook daarvan zijn de eerste contouren al zichtbaar.
De tunnel was altijd een donkere, bedompte gang. In de nieuwe situatie zorgen we voor licht, door glaspanelen en ledverlichting te plaatsen. De glaspanelen vormen eenheid met de rest van de gevel.
De oude en nieuwe situatie naast elkaar.
Groen dak
Een groot deel van het stationsdak wordt belegd met sedumplanten. Deze vetplantjes zijn niet alleen mooi, maar ook nuttig. Ze isoleren de ruimte eronder, waardoor het stationsgebouw minder CO2 hoeft te produceren. In de zomer zorgt de natuurlijke laag dat het gebouw eronder koel blijft, in de winter houdt het de warmte vast. Daarnaast dempt het geluid, wat natuurlijk erg welkom is bij een trein- en metrostation. En, niet onbelangrijk, een sedumdak is onderhoudsvriendelijk en gaat langer mee, omdat het beschermt tegen weersinvloeden.
Het zwarte en groene dak wordt bekleed met sepum.